بلاگ

بررسی تفاوت مودم و روتر در پنج دقیقه با مثال ساده و تصویر

بررسی تفاوت مودم و روتر در پنج دقیقه با مثال ساده و تصویر

ما می‎‌‌توانیم مودم و روتر را به وسیله و مسیر نسبت دهیم، برای مثال با توجه به وظیفه مودم که تعریف کردیم؛ مودم وسیله ما برای رسیدن به اینترنت است؛ مثلا خودرو، اما آن‌چه که باعث می‌شود تا ما به مقصد برسیم، بدون شک مسیر و جاده است، پس مسیریابی میان دستگاه‌ها

با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و گره خوردن زندگی تک تک ما با اینترنت، اتصال به این دریا بی‌کران اطلاعات، سرگرمی و … مستلزم استفاده از ابزارهایی است که بدون دغدغه، باعث اتصال ما به اینترنت شوند. تلفن‌های همراه یکی از گزینه‌های دم‌دست برای اتصال به اینترنت است، اما این موضوع یک حقیقت است که استفاده از نت اپراتورها به وسیله تلفن همراه تا حد محدودی می‌توانند نیاز ما را برطرف کنند. پس چاره کار خرید مودم است. اما خرید یک مودم خوب قبل از هرچیزی نیاز به داشتن اطلاعات کافی دارد. مثلا تفاوت مودم و روتر یکی از مواردی است که شما باید در خرید مودم روتر ADSL خانگی به آن توجه ویژه داشته باشید. در این مقاله تصمیم گرفتیم که با توجه به نیاز مخاطب کمی تخصصی‌تر ولی به زبان ساده به تفاوت روتر و مودم بپردازیم.

 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر جهت زندگی به سمت فضای اینترنت و وب، روزبه روز آمار خرید مودم بیشتر می‌شود، به ویژه بعد از شیوع کرونا که تقریبا تمام فعالیت‌ها را به سمت فضای اینترنت کشاند. برای اینکه خرید بهتری داشته باشید باید موارد بسیاری را در نظر بگیرد، از بودجه گرفته تا مواردی همچون توقع و کارایی، میزان آنتن دهی منطقه و موارد این‌چنینی که برای اطلاعات بیشتر و خرید بهتر پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله راهنمای کامل خرید مودم را مطالعه نمایید.

تفاوت عمده مودم و روتر در چیست؟

بسیاری افراد وقتی که برای خرید پاوربانک به بازار می‌روند، بعد از مراجعه به چند فروشگاه و قیمت گرفتن، دچار سردرگمی می‌شوند، و با نام‌هایی مانند مودم جیبی، مودم وایرلس، روتر و مودم روتر مواجه می‌شوند که به دلیل عدم اطلاعات کافی و سردرگمی، از خرید منصرف می‌شوند. یکی از مواردی که دانستن آن می‌تواند تاثیر زیادی در خرید شما داشته باشد، همین فرق مودم و روتر است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. برای درک بهتر این موضوع، یعنی تفاوت میان مودم روتر با مودم معمولی  بهتر است که ابتدا به تعریف هر یک از این موارد بپردازیم.

مودم چیست؟

مودم دستگاهی است که وظیفه آن ایجاد ارتباط میان ورودی‌ها و خروجی‌ها بین ISP یا همان اپراتور ارائه دهنده اینترنت و دستگاه‌ها است. منظور از ایجاد ارتباط یعنی تبدیل سیگنال‌های دریافتی از اپراتورها یا همان ISP و تبدیل آن به سیگنال‌های سازگار با دستگاه‌هایی است که می‌خواهند به اینترنت وصل شوند. در واقع سیگنال‌هایی که ISP ها آن‌ها را ارسال می‌کنند در قالب‌هایی همچون رادیو، الکتریکی، ماهواره، فیبر نوری و غیره ارسال می‌کنند؛ این درحالی است که سیستم‌هایی مانند رایانه، تلفن همراه و … صرفا این سیگنال‌ها را در قالب دیجیتال دریافت می‌کنند. پس احتمالا متوجه شدید که عمده وظیفه مودم‌ها تبدیل و ترجمه سیگنال‌ها از حالت‌هایی همچون رادیویی، الکتریکی، ماهواره و فیبر نوری به قالب دیجیتال همخوان با دستگاه‌ها است.

پس مودم یک مترجم است، مترجم کد‌های ناخوانا به کد‌های خوانا متناسب با دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند.

فرایند تبدیل شامل «مدولاسیون» (modulation) و «دمودلاسیون» (demodulation) سیگنال‌ها است. از این رو نام این دستگاه ترکیبی از حروف ابتدایی این دو کلمه یعنی MOdulator-DEModulator است. البته همان‌طور که به شما در ابتدا مقاله گفتیم، یکی از پارامترهای انتخاب بهترین مودم مطابق با نیاز‌های شما، نوع اینترنتی است که از آن استفاده می‌کنید؛ مثلا برای اینترنت‌های کابلی باید از مودم‌های کابلی استفاده کنید. این موضوع در مورد اینترنت‌های LTE و DSL هم صادق است و باید از مودم‌های مناسب استفاده کنند.

روتر چیست؟

عمده‌ترین وظیفه روتر ایجاد یک شبکه محلی است. در واقع وظیفه روتر مسیریابی و انتقال اطلاعات درون شبکه است، به زبان ساده‌تر اتصال اطلاعات درونی برعهده روتر است. پس اگر شما صرفا از یک دستگاه استفاده می‌کنید، نیاز به روتر ندارید، اما اگر در محل کار چندین دستگاه مانند موبایل و لپ‌تاپ دارید، استفاده از مودم روتر برای اتصال لازم است. برای مثال اتصال تلفن همراه به اینترنت اپراتورها، صرفا نیاز به یک مودم داخلی دارد، اما اگر از چند دستگاه برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود. باید یک مودم روتر تهیه کنید.

از مودم به تنهایی می‌توان به عنوان یک دستگاه برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. درصورتی که از روتر می‌توان به عنوان یک دستگاه برای ایجاد شبکه داخلی استفاده کرد. مانند شبکه درون سازمانی یا همان اتوماسیون‌های اداری که به وسیله یک روتر قدرتمند کار می‌کنند. به همین دلیل معمولا در شرکت‌ها یک مودم معمولی خریداری می‌کنند تا به وسیله یک روتر قدرتمند سایر دستگاه‌ها را به همان مودم متصل کنند.

روترهای مدرن شامل یک سوئیچ و هاب داخلی هم هستند که پورت‌های مورد نیاز برای هر دستگاه را جهت اتصال بی‌وقفه به وب فراهم می‌سازد. هاب‌ها و سوئیچ‌ها نیز به صورت دستگاه‌های مستقلی ارائه شده‌اند، اما این حالت بیشتر در محل کار پیش می‌آید که دستگاه‌های بسیار بیشتری می‌خواهند به شبکه اتصال یابند.

تفاوت میان مودم و روتر در چیست؟

علاوه‌بر اینکه تصویر گویا وظایف هر یک است، لازم است تا با مثال‌های زیر کمی عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم؛ البته که به دلیل پیچیدگی تفاوت این دو ممکن است که این دو مثال کمی سوالات ذهن شما را بیشتر درگیر کند که در ادامه با بررسی تفاوت این دو به صورت تخصصی، این مشکل نیز برطرف می‌شود. به مثال اول توجه کنید:

  • ما می‎‌‌توانیم مودم و روتر را به وسیله و مسیر نسبت دهیم، برای مثال با توجه به وظیفه مودم که تعریف کردیم؛ مودم وسیله ما برای رسیدن به اینترنت است؛ مثلا خودرو، اما آن‌چه که باعث می‌شود تا ما به مقصد برسیم، بدون شک مسیر و جاده است، پس مسیریابی میان دستگاه‌ها و مودم برعهده روتر است.

این مثال که در بالا ذکر کردیم، بیانگر تفاوت مودم و روتر از جانب وظیفه و کارایی است، اما اگر بخواهیم از طرف نگرش هم این موضوع را بررسی کنیم، یعنی این موضوع که هر کدام از این موارد در چه فضا و سطحی وظایف خود را انجام می‌دهند، به این مثال توجه کنید.

  • فرض کنید که مقصد ما شهر رشت است، اما مبدا ما میدان تجریش است، در ضمن باید یکی از دوستان خود را چهاراه پارک‌وی سوار کنیم، در اینجا با توجه به وظیفه روتر که گفتیم ارتباط درون شبکه‌ای و مسیریابی است؛ روتر مانند خیابان‌های شهر و تابلو‌های راهنمایی رسیدن به اتوبان کرج است و اتوبان کرج تا رشت همان مودم است که ما را به شبکه بیرونی متصل می‌کند.
  • نکته: مودم بدون وجود روتر، همچنان می‌تواند به اینترنت وصل شود، اما حالت عکس آن صدق نمی‌کند. به علاوه مودم صرفا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود، در حالی که روتر می‌تواند از نظر فنی بدون اینترنت نیز استفاده شود.

مودم روتر چیست؟

بیش از هزار کلمه در مورد تفاوت مودم و روتر صحبت کردیم تا به این نقطه برسیم که مودم روتر چیست؛ در این قسمت که بخش پایانی مقاله فرق روتر با مودم است، به تعریف مودم روتر می‌پردازیم که یکی از موارد بسیار پرکاربرد در منازل و دفاتری است که چند دستگاه برای اتصال به اینترنت دارند.

مودم روتر همانطور که گفتیم برای مکان‌هایی که چند دستگاه برای اتصال به اینترنت دارند، مناسب است. اگر شما یک مودم روتر خریداری کنید، بین تک و 4 پورت در آن وجود دارد که تفاوت این دو به شرح زیر است:

  • در مورد مودم روتر تک پورت، شما یک WAN خواهید داشت.
  • اما در مورد مودم چهار پورت موضوع کمی متفاوت است، در این مودم روتر‌ها شما 4 پورت LAN خواهید داشت و 1 پورت WAN

حتما این سوال در ذهن شما مطرح شده که LAN و WAN چیست!

LAN یا همان Local Area Network به معنا شبکه محلی است که روتر در مودم روتر است و شما به وسیله 4 پورتی که در مودم روتر دارید می‌توانید این دو را به یک‌دیگر متصل کنید. اما منظور از WAN به معنای Wede Area Network است که به واسطه آن شما می‌توانید به فضای بزرگ‌تر در سطح شهر یا کشور متصل شوید. مهمترین شبکه WAN جهان بدون شک فضای اینترنت است. پس با این حساب مودم دارای یک پورت WAN، روتر چندین پورت LAN و مودم روتر دارای دو پورت LAN و WAN است.

بازگشت به لیست

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *